Jumalanpalvelus yhteyden rakentajana

Monelle ihmiselle sanasta seurakunta tulee mieleen sunnuntaijumalanpalvelus. Kristillisen seurakunnan kokoontumisella sunnuntaisin onkin jo pitkät perinteet ja myös meidän seurakunnassa on totuttu kokoontua aina sunnuntaisin yhteen. Osalle seurakuntalaisista se voi olla vakiintunut rutiini jota on tehty jo lapsesta saakka, toisille se voi olla uusi asia. Raamattukin antaa monia syitä miksi on hyvä kokoontua ja meillä jokaisella on varmasti omat syymme tulla yhteen muiden kristittyjen kanssa. Rohkaisun saaminen, Jumalan läsnäolon kokeminen, Raamatun opetus, ylistys, yhteyden kokeminen, ehtoollisaterian vietto, kahvilla istuminen, toisten kanssa juttelu ja kuulumisten vaihto… Listaa voisi jatkaa vielä, mutta on monia syitä, jotka saavat meidät viikko toisensa jälkeen ajelemaan autollamme tai istumaan bussissa Länsiväylällä tai Kehä 2:lla kohti Niittykumpua ja Olarinluomaa.

On hyvä kuitenkin muistaa, että me ihmiset muodostamme seurakunnan. On hieman kliseistäkin sanoa, että seurakunta ei ole rakennus tai ohjelma (esim. sunnuntaikokous) vaan se muodostuu meistä ihmisistä ja tämän joukon päänä ja johtajana on Jeesus Kristus. Kun lähdemme yhteiseen kokoontumiseen, me tuomme oman osamme tästä seurakunnasta mukanamme. Eli seurakunnan toiminta on paljon muutakin kuin vain sunnuntain jumalanpalvelus. Pyrimme siihen, että jokainen seurakuntalainen voi elää aidosti omassa arjessaan erilaisten ihmisten keskellä ja että meillä jokaisella on oikeasti merkityksellisiä ihmissuhteita niin seurakuntalaisten keskuudessa kuin muidenkin ihmisten parissa. Sunnuntain voikin nähdä juhlapäivänä, jolloin koko seurakuntaperhe kokoontuu yhteen arjen haasteista selvinneenä!

Seurakunnan jumalanpalvelukset ovat kuitenkin yksi toimintamme ydinasioista. Pyrimme kokoontumaan koko seurakunnan kanssa yhteen, jotta voimme rakentua opetuksesta, yhteydestä ja rohkaisusta. Seurakunnan jumalanpalvelukset ovat myös tietynlainen näyteikkuna muuhun maailmaan toiminnastamme. Jos joku tulee ensimmäistä kertaa tilaisuuteen, hän luultavasti valitsee jonkun keskiviikon tai sunnuntain tilaisuuden ja tulee tarkkailemaan, millä lailla Espoon helluntaiseurakunta kokoontuu yhteen.

Haluamme tehdä sunnuntaista mahdollisimman helposti lähestyttävän paikan, jossa voidaan kokea yhteyttä Jumalaan ja toinen toisiimme. Tästäkin syystä olemme muokkaamassa jumalanpalveluksiamme ja 5. Päivä marraskuuta klo 14 aloitamme toisen suomenkielisen koko perheen jumalanpalveluksen. Tarkoituksenamme tällä muutoksella on rakentaa yhteyttä nuorten, nuorten aikuisten ja niiden kesken, joille iltapäivän aika kokoontumiselle on aikataulullisesti parempi. Haluamme tuoda nuoria perjantai-illasta koko seurakunnan kokoontumiseen ja rakentaa siltaa eri ikäryhmien välille. Uskomme siihen, että yhteys on tarkoitettu myös eri ikäisten ihmisten välille ja emme halua jakaa eri ikäryhmiä eri iltoihin pitkin viikkoa.

Paavali kirjoittaa kirjeessään Efesolaisille seuraavaa: ”Hänelle, joka voi tehdä monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa, hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Aamen.” Ef. 3:20-21. Raamattu Kansalle käännös.

Vuoden 1992 käännös kääntää sanan kunnia ylistykseksi. Paavali korosti sitä, että Jumalan kunnioittaminen ja ylistäminen on ikuista ja se tapahtuu kautta kaikkien sukupolvien. Paikallisseurakunnassa meidänkin on hyvä muistaa, että jokaisella ikäryhmällä on mahdollisuus ja etuoikeus ylistää Jumalaa. Monesti nuoret tekevät asioita hieman eri tavalla ja kulttuuri voi olla edellisestä sukupolvesta poikkeavaa. Meidän tulee kuitenkin omalta osaltamme tehdä kaikkemme, että myös tulevat sukupolvet tulevat ylistämään ja kunnioittamaan Jumalaa. Tämä tarkoittaa sitä, että välillä seurakunnan kokoontumisten rakenteet ja muoto voi muuttua, mutta perimmäinen tarkoitus pysyy samana.

 

Tervetuloa seurakuntamme yhteyteen!

 

Jarkko Pylvänäinen, lapsi- ja nuorisotyön pastori

Tallenna

Tallenna



X