Pastorin viikkomeili

Hei,

Tällä viikolla hiljennymme holokaustien uhrien muistolle. Osana seurakunnassamme lauantaina järjestettävää Israel tänään -konferenssia on holokaustien uhrien muistojuhla klo 19. Me kristityt saatamme välillä unohtaa Jeesuksen syntymisen ja kasvamisen juutalaisuuden keskellä. Jeesus kasvoi juutalaisessa perheessä Nasaretin maaseudulla. Matteuksen evankeliumi aloitetaan sukuluettelolla, jossa selviää Jeesuksen kuninkaallinen sukujuuret. Hänet ympärileikattiin pienenä ja Jeesus osallistui jumalanpalveluksiin synagogissa ja temppelissä. Hänen lapsuudestaan tiedämme, että perhe osallistui uskonnollisiin juhliin Jerusalemissa, johon oli useamman päivän matka. Saksalainen teologi Jurgen Moltmann onkin sanonut, että jos Jeesus olisi elänyt kolmannen valtakunnan aikaan, hänet olisi viety monien muiden juutalaisten tavoin kaasukammioon.

Kuitenkin Jeesuksen maanpäällisen elämän jälkeen tapahtui se, että kristinusko alkoikin levitä pakanoiden keskellä. Jeesus ei vastannut juutalaisen kansan odotuksiin, joka odotti, että tuleva kuningas tulisi palauttamaan sen entisaikojen kunnian. He odottivat samaa kuin profeetta Jesaja: ”oi jospa sinä halkaisisit taivaat ja astuisit alas, niin että vuoret järkkyisivät sinun edessäsi… ja kansat vapisisivat sinun kasvojesi edessä”. Jesajan kirja 64:1-2.

Jeesus ei kuitenkaan ollut mikä tahansa opettaja juutalaisten keskellä. Jeesus ei tehnyt eroa omien sanojensa ja Jumalan antaman tekstin välille. Matteuksen evankeliumissakin todetaan: ”Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat”. Tämä nähtiinkin Jumalan herjaamisena. Jeesusta ei kiinnostanut poliittinen vaikuttaminen, ihmisten antama kuninkuus tai aikamääristä keskusteleminen. Opetuslapset olivat Apostolien tekojen ensimmäisessä luvussa kiinnostuneita siitä, tuleeko Jeesus palauttamaan tänä aikana Israelin valtakunnan. Jeesus kuitenkin toteaa, että ei opetuslapsien tehtävänä ole tietää aikoja ja hetkiä ja hän vielä muistuttaa, että tulemme saamaan Pyhän Hengen ja tulette todistamaan niin Jerusalemissa kuin maan äärissä saakka.  Jeesus pyytää edelleen meitä ihmisiä seuraamaan häntä. Olemmepa sitten juutalaisia tai muita kansoja. 

Myös Paavalilla oli suuri hätä Israelin kansan pelastumisesta: ”Minulla on sydämessäni raskas suru ja lakkaamaton tuska. Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä. Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!” Room. 9:2-5.

Rukoillaan edelleen juutalaisten pelastumisen puolesta ja hiljennytään tänä viikonloppuna tärkeän asian muistolle.

Israel tänään -konferenssin koko ohjelma löytyy täältä.

Siunausta kaikkien viikkoon! Nähdään!

Jarkko Pylvänäinen
Nuorisopastori
Espoon helluntaiseurakunta



X