Ollaan jäävuoria!

Olen viime aikoina selaillut Raamattua kohdista, joissa Jeesus kohtaa yksittäisiä ihmisiä. Olen samaan aikaan vaikuttunut siitä, kuinka Jeesuksella on aina aikaa ihmisille, kohdaten heitä aidosti ja välittäen. Mutta samaan aikaan olen melkeinpä hämmentynyt siitä radikaalista opetuksesta, jota Jeesus ihmisille tarjoaa. Välillä tuntuu, että oma länsimainen elämäntapa on niin kaukana tuosta mitä Jeesus kertoo hänen seuraamisestaan! Jeesuksen sanat usein liittyvät ihmisten maallisiin ja näkyviin asioihin, joista olemme huolissamme, mutta jotka Jeesuksen mukaan tulisi olla tärkeysjärjestyksessä vasta paljon myöhemmin. Jeesus oli kiinnostunut siitä mitä tapahtuu ihmisen sisällä!

Olen kuullut opetuksen, jossa verrattiin jäävuoria ja pilvenpiirtäjiä ja kysyttiin mitä eroa niillä on. Vastaus on, että jäävuorista 90% on pinnan alla ja 10% näkyvissä, kun taas pilvenpiirtäjistä 90% on näkyvissä ja 10% maan alla. En tiedä onko luvut täysin paikkaansa pitäviä, mutta idea on kuitenkin selvä. Jeesuskaan ei halua meidän olevan pilvenpiirtäjiä, jotka kasvattavat näkyvää rikkautta ja menestystä maallisissa asioissa, vaan meidän tulisi ennen kaikkea kerätä aarteita taivaaseen.

Jeesuskin olisi voinut esimerkiksi kerätä suuren väkimäärän aina ympärilleen ja kasvattaa sitä. Hänen toimintansa keräsi paljon huomiota ja ihmiset matkasivat pitkiäkin matkoja kuullakseen ja nähdäkseen tämän Jeesuksen, josta olivat kuulleet. Mutta Jeesus saattoi opettaa vain lyhyen aikaa ja poistua paikalta. Esimerkiksi Matteuksen evankeliumin 12. luvussa  ja Luukkaan evankeliumin 8. luvussa Jeesus opettaa tunnetun kylväjävertauksen. Tällöin oli myös iso joukko koolla, mutta Jeesus sanoo, että hän opettaa vertauksin, jotta he eivät ymmärtäisi! (Luuk. 8:10). On vaikea kuvitella itseään tilanteeseen, jossa kävelet monta kilometriä kuulemaan tätä kaveria ja lopulta hän kertoo lyhyen vertauksen, jota ei edes ymmärrä! Ehkä Jeesus ei halunnut esiintyä ihmisille, eikä hän ollut tullut miellyttämään heitä, vaan hänellä oli tehtävä Isältään. Ehkä hän ymmärsi, että osa ihmisistä ei ollut valmis lähtemään siihen radikaaliin elämäntyyliin mukaan, josta joutui maksamaan kovan hinnan, joskus jopa kuolemaan Jeesuksen seuraamisen tähden.

Haluan rohkaista meistä jokaista antautumaan radikaaliin uskoon, jossa joudumme täysin luottamaan siihen, että Jumala pitää meistä huolta, niin kuin on luvannut. Ei rakenneta pelkästään näkyvää elämäämme, vaan ennen kaikkea keskitytään siihen, että olemme sydämen tasolla seuraamassa Jeesusta.

Siunausta ja rohkeutta jokaisen viikkoon toivottaen!


Jarkko Pylvänäinen
Nuorisopastori




X